Wednesday, February 10, 2016

Pahtunn HaeTu Pissaya



ပ ႒ာန္း အ ေၾကာင္း အ က်ဥ္း
ပ႒ာန္းအေၾကာင္း အက်ဥ္းအားျဖင့္ ေျပာခ်င္ပါတယ္ ။ သိခ်င္တဲ့ သူေတြ အတြက္ေတာ့ အဆင္ေျပ မလား မသိဘူး ။ ( ေမးထားတဲ့ တပည့္လဲ တခါတည္း ေျဖျပီးသား ျဖစ္သြားတာေပါ့ ) ။
ပ႒ာန္း ၂၄ ပစၥည္းရိွတာ ကေတာ့ လူတိုင္းေလာက္သိျပီးသားပါ ။ အဓိပၸါယ္ သိဖို႔ ( အနက္ ျမန္မာျပန္ မဟုတ္ဘူး ) ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ခက္ပါတယ္ ။ ဘာသာျပန္ထားတာလဲ မေတြ႕ဖူးဘူး ။
အဲဒီထဲက ( ေဟတု ) ဆိုတာကို စရွင္းၾကည့္ရေအာင္ ။        ေဟတု = ဆိုတာ အေၾကာင္း ပဲ ။ ဘာနဲ႕ တူသလဲဆိုရင္ သစ္ပင္ရဲ့ ေရေသာက္ျမစ္- တဲ့ ။ ။ ေျပာခ်င္တာက ဆက္စပ္ေနတဲ့ အားရိွတဲ့ အေၾကာင္းေပါ့ ။
ေဟတု ကို ေ - ကို   ိ - လုပ္ျပီး  တ -ဝမ္းပူ သတ္ ကါ ( ဟိတ္ ) လို႕ ေခၚထားတာ ။။ ဟိတ္- ၆ ပါး      ( ၆ ခု ) ရိွတယ္ေပါ့ ။ ။  ၁/ ေလာဘ ၂/ ေဒါသ ၃/ ေမာဟ (  ဒါေတြက အကုသိုလ္ဆိုင္ရာေတြေပါ့ )  ၄/ အေလာဘ  ၅/ အေဒါသ  ၆/ အေမာဟ ( ဒါေတြက ကုသိုလ္ ႏွင့္ အဗ်ာကတ ဆိုင္ရာေတြေပါ့ )     ေလာဘ- ဆိုတာက လိုခ်င္တာ + တပ္မက္တာ ( ကုသိုလ္ဆိုင္ရာ မွာ လိုခ်င္တာေတာ့ မပါဘူး ) ။   ေဒါသ - ဆိုတာက ဖ်က္ဆီးတတ္တာ + ျပစ္မွားတတ္တာ( ဆိုးသြမ္းတတ္တာေပါ့ ) ။   { ကရုဏာ ေဒါသ ဆိုတာလဲ ရိွေသးတယ္ - ကရုဏာ-က သနားတတ္တာ ။ သနားလြန္းလို႕ ဒုကၡေရာက္ေနတဲ့ သတၱဝါအေပၚက ဒုကၡကို ဖယ္ရွားေပးခ်င္တာ ။ မတတ္ႏိုင္ေတာ့ ေဒါသ( အေသးေရာ အၾကီးေရာ) ျဖစ္လာတာကို ေခၚတာေပါ့ ။ သနားျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္လာတဲ့ ( သနားျခင္းအေၾကာင္းရိွတဲ့ ) ေဒါသေပါ့ ။ ကရုဏာ ႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာ္လဲ ေဒါသပါပဲ ။ဒါ့ေၾကာင့္ မေကါင္းပါဘူး ။ }                                        ေမာဟ - ဆိုတာက  ေတြေဝတာ + မသိတာ ( မိုက္မွားတာ လို႕လဲ ေျပာၾကပါတယ္ ။)
သူတို႕က ေစတသိက္( ေစတသိက ) ေတြေပါ့ ။ စိတ္ႏွင့္ယွဥ္ျပီး စိတ္ကို ခ်ယ္လွယ္တတ္တဲ့သေဘာ ရိွပါတယ္ ။ ။ စိတ္ဆိုတာက - အာရံုကိုသိတတ္တဲ့ သေဘာသက္သက္ - ပဲ ။ ( အျဖဴထည္ သက္သက္ ဆိုပါေတာ့)  ။။[[  ဒါ့ေၾကာင့္ အေရာင္အဆင္းမရိွတဲ့ ေရထဲမွာ အေရာင္ရိွတဲ့ တစံုတခု ထဲ့ လိုက္ရင္ ေရက အေရာင္ရိွသြားျပီး ဘယ္အေရာင္လို႔ ေခၚေဝၚ သတ္မွတ္ၾကရသလိုပါပဲ]] - အာရံုကို သိတတ္ကါမွ် ျဖစ္တဲ့ စိတ္ကိုလဲ [ ေဒါသ ႏွင့္ ယွဥ္ေတာ့ = ေဒါသစိတ္ ; ေလာဘ ႏွင့္ ယွဥ္ေတာ့ = ေလာဘစိတ္ ; ေမာဟႏွင့္ယွဥ္ေတာ့ ေမာဟစိတ္ ] လို႕ ေခၚရပါတယ္ ။။  သူတို႕က အကုသိုလ္ ျဖစ္ေစ တတ္တဲ့ အေၾကာင္းေတြ ျဖစ္လို႕ ( အကုသိုလ္ ဟိတ္မ်ား ) လို႕ ေခၚပါတယ္ ။

ဒီေနရာမွာ ၾကားျဖတ္ျပီး ကုသိုလ္ အဗ်ာကတ ဟိတ္ေတြအေၾကာင္း မေျပာမီ ကုသိုလ္+ အကုသိုလ္+ အဗ်ာကတ - ဆိုတဲ့ အမည္ေတြကို အရင္သိထားသင့္ပါေသးတယ္ ။။
ကုသိုလ္ - ဆိုတာက  အျပစ္မရိွ ေကါင္းက်ိဳးကို ေပးတတ္တဲ့ သေဘာတရား ။။     ။။  အကုသိုလ္ - ဆို တာက  အျပစ္နဲ႕တကြ ( အျပစ္ရိွျပီး ) မေကါင္းက်ိဳးကို ေပးတတ္တဲ့ သေဘာတရား ။။    ။။ သူတို႕ကေတာ့ ရွင္းပါတယ္ ။။    ။။  အဗ်ာကတ - ဆိုတာၾကေတာ့ နဲနဲ သေဘာ  ထားေပးရမယ္ ။      အဗ်ာကတ = မေဟာၾကားအပ္ - လို႕ ဆိုလိုတယ္ ။ ဘာကိုမေဟာၾကားသလဲဆိုရင္  ဘုရားက သူတို႕ကို ( ဒီတရားသေဘာေတြကို ) ကုသိုလ္+ အကုသိုလ္- လို႕ အမည္တပ္ျပီး မေဟာၾကားခဲ့ဘူး   သေဘာကေတာ့ ကုသိုလ္ ( ေကါင္းက်ိဳးေပးတတ္တဲ့ တရား ) အကုသိုလ္ ( မေကါင္းက်ိဳးေပးတတ္ တဲ့ တရား ) လို႕ မေဟာခဲ့ဘူး ။။    ။တျခား ဝိပါက= ဝိပါက္ + ၾကိယာ ( =ကိရိယာ ) အေနနဲ႕သာ ေဟာထားခဲ့တယ္ေပါ့ ။။ 
အဲဒီမွာ ဝိပါက = ဝိပါက္ ဆိုတာက  အက်ိဳး - လို႕ေခၚတယ္ ။ ေကါင္းက်ိဳး + မေကါင္းက်ိဳး - ေပါ့ ။။   ကိရိယာ=ၾကိယာ  - ဆိုတာက ျပဳျခင္း - ျပဳကာမွ် - ျပဳကာမတၱ -- လို႕ ေခၚတာေပါ့ ။။( အေၾကာင္း လဲ မဟုတ္+ အက်ိဳးလဲ မဟုတ္ ဘူး ။။    ။။ ေသခ်ာသေဘာေပါက္ခဲ့မွ ေနာက္ေနာက္ သေဘာေတြကို  သေဘာေပါက္ႏိုင္မွာမို႕ ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာထားလိုက္ပါေနာ္ ။
ဒီ ဝိပါက္ + ၾကိယာ  တို႕ကို အဗ်ာကတ - လို႕ေခၚတာပါပဲ ။။
စာသင္သားေတြအတြက္ ပ႒ာန္းသင္ေပးရာမွာေတာ့ --   ကုသိုလ္ကို = ကု    အကုသို္လ္ကို = အကု    ဝိပါက - ကို = ဗ်ာ  + ၾကိယာကို - ဗ်ာ --  လို႕ အတိုေကါက္ ေခၚျပီး သံုးတာေပါ့ ။။
၄/ အေလာဘ  ၅/ အေဒါသ ၆/ အေမာဟ -  ဆိုျပီး ကုသိုလ္ + အဗ်ာကတ ဟိတ္ - ၃ပါး လဲ ရိွေသးတယ္ ။ သူတို႔ကေတာ့ ကုသိုလ္ႏွင့္ အဗ်ာကတ စိတ္ေတြမွာသာ ယွဥ္တယ္ =ျဖစ္တယ္ေပါ့ ။ 
အေလာဘ - ဆိုတာက ေလာဘရဲ့ ဆန္႔က်င္ဘက္ ၊ အေဒါသ - က ေဒါသရဲ့ ဆန္႔က်င္ဘက္ ၊  အေမာဟ - ကေတာ့ ေမာဟရဲ့ ဆန္႔က်င္ဘက္ေပါ့ ။ ။   ေလာဘက လိုခ်င္တပ္မက္တယ္ <> အေလာဘ - က မလိုခ်င္ မတပ္မက္ဘူး ။။ အေဒါသ - က မဖ်က္ဆီးတတ္ - မျပစ္မွားတတ္ဘူး ။။ အေမာဟ - က မေတြေဝ မမိုက္မွား သိျမင္တတ္တယ္ေပါ့ ။။
အေလာဘက ေပးကမ္း စြန္႔လႊတ္ ေကါင္းမွဳ ျပဳလုပ္ရာမွာ ျဖစ္တတ္တယ္ ။ ။ အေဒါသ - ကေတာ့ 

ေဒါသကင္းစင္တဲ့ အခါ ေမတၱာစိတ္ ျဖစ္ေနတဲ့အခါ ေတြမွာ ျဖစ္တတ္တယ္ ။။  အေမာဟ - ကေတာ့ ေမာဟရဲ့ ဆန္႔က်င္ဘက္ ပညာ ျဖစ္တဲ့ အခါမွာျဖစ္ေလ့ရိွတယ္ ။။  
ဒီေလာက္ တိုတိုက်ဥ္းက်ဥ္းေလာက္ ဆိုရင္ ေရွ႕ဆက္သြားလို႔ ရေလာက္ျပီထင္ပါတယ္ ။။  ပ႒ာန္းကလဲ က်ယ္က်ယ္ + အဘိဓမၼာကလဲ ခပ္ခက္ခက္ ဆိုေတာ့ သိပ္က်ယ္သြားရင္ လည္ထြက္ သြားလိမၼယ္ ။
{ အေဒါသ - ဆိုတာ ေမတၱာ ေခၚတဲ့ အေဒါသ ႏွင့္ ေမတၱာ မဟုတ္တဲ့ အေဒါသ ဆိုျပီး ႏွစ္မ်ိဳး ရိွတယ္လို႔ေတာ့ သတိျပဳေပးခဲ့ပါေနာ္ }
ေဟတုပစၥေယာ = ေဟတု + ပစၥယ - ေပါ့ ။ ေဟတုက အေၾကာင္း ၊ ပစၥယ - က ေက်းဇူးျပဳတာ = ေထာက္ပံ့တာ ။ ။  ေပါင္းလိုက္ေတာ့ အေၾကာင္းအားျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတယ္ ေထာက္ပံ့တယ္ေပါ့ ။။ ဘယ္လိုေက်းဇူးျပဳသလဲလို႔ဆိုေတာ့ --  သာမန္ အျဖဴထည္ျဖစ္တဲ့ အာရံုကို သိကါမွ်သာျဖစ္တဲ့ စိတ္ကို အကုသိုလ္တရားေတြကို အာရံုျပဳေအာင္ ေထာက္ပံ့တယ္ေပါ့ ။ သူတို႔ႏွင့္ ယွဥ္မိ ေပါင္းမိတဲ့စိတ္က အကုသိုလ္အာရံုကို အာရံုျပဳျပီး အကုသိုလ္စိတ္ျဖစ္သြားတယ္။။
ယွဥ္ပံုကေတာ့ --  ေလာဘ - သည္ ေလာဘစိတ္ေတြ ( လိုခ်င္တပ္မက္တဲ့စိတ္ေတြ ) မွာသာ ယွဥ္တယ္ ။  ေဒါသ - သည္  ေဒါသ စိတ္ေတြ ( ဖ်က္ဆီး ျပစ္မွားတတ္တဲ့ စိတ္ေတြ ) မွာသာ ယွဥ္ ပါတယ္ ။  ေမာဟ - ကေတာ့ ေလာဘ ေရာ ေဒါသ ႏွင့္ပါ ယွဥ္တယ္ ။ ေလာဘ ေဒါသ မပါပဲ သူ႕ သက္သက္လဲ စိတ္ႏွင့္ ယွဥ္တယ္ ။။  သူတို႔ ( ေလာဘ + ေဒါသ + ေမာဟ ) သည္  အကုသိုလ္ စိတ္ ေတြမွာသာ ယွဥ္တယ္။ ။  ဒီေတာ့ လြယ္လြယ္ ေျပာရရင္ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ - ျဖစ္ေနရင္ အကုသိုလ္ေတြ ျဖစ္ေနတယ္လို႔ သိေပါ့ ။။
အကုသိုလ္စိတ္ ျဖစ္ေနတာ ေတြ႕ရရင္ ဒီ အကုသိုလ္ ဟိတ္ ၃ပါးက အကုသိုလ္စိတ္ ေတြကို ေဟတု = အေၾကာင္းအားျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳေနတယ္ ေထာက္ပ႔ံေနတယ္လို႔ သိေပါ့ ။ ေလာဘ စိတ္ျဖစ္ေနရင္ = ေလာဘ ႏွင့္ ေမာဟ ။။  ေဒါသစိတ္ျဖစ္ေနရင္ =  ေဒါသ ႏွင့္ ေမာဟ ။။ ေမာဟ စိတ္ ျဖစ္ေနရင္ =  ေမာဟ ။။ ဒီဟိတ္တရားေတြက ေဟတုပစၥယ ႏွင့္ ေက်းဇူးျပဳေနၾကတယ္ေပါ့ ။ (( ေက်းဇူးျပဳတယ္ ဆိုေသာ္လဲ ေထာက္ပံ့ေပးတာကိုသာေျပာခ်င္တာ ။ ေကါင္းက်ိဳးေပးတာ ကို ေျပာလိုတာမဟုတ္ဘူး ))

ထို႔အတူပါပဲ မလိုခ်င္ျခင္း = အေလာဘ ၊ မျပစ္မွား မဖ်က္ဆီးလိုျခင္း = အေဒါသ  ၊ မေတြေဝ မမွား
ယြင္းပဲ အမွန္သေဘာအတိုင္း သိေနရင္  = အေမာဟ  -- တို႔ျဖစ္ေနတယ္ ။ ဒါဆိုရင္ ကုသိုလ္စိတ္ ေတြ (( အဗ်ာကတျဖစ္တဲ့ ဝိပါက္ ၾကိယာ စိတ္ေတြက ျဖစ္မွန္းသိဖို႔ ခက္ခဲလို႔ပါ ။ )) ျဖစ္ေနတယ္ လို႔ သိလိုက္ေပါ့ေနာ္ ။
ဥပုသ္ သီလ ေဆာက္တည္ေနတယ္ ။ ဘုရား တရားအာရံုျပဳေနတယ္ ။ ေကါင္းတဲ့ အလုပ္ေတြ( လူမွဳ ေရးလဲပါတယ္။ ) လုပ္ေနတယ္ဆိုရင္ အေလာဘ + အေဒါသ ဟိတ္ေတြက ကုသိုလ္စိတ္ေတြကို ေက်းဇူးျပဳေနတယ္ေပါ့ ။ အေဒါသမွာလဲ သတၱဝါေတြကို အာရံုျပဳျပီး က်န္းမာ ခ်မ္းသာၾကပါေစ - စသည္ျဖင့္ (( သတၱဝါေတြရဲ့ အကိ်ဳးစီးပြါးကို လိုလားျပီး )) ျဖစ္တဲ့ စိတ္ကိုေတာ့ ေမတၱာစိတ္ လို႔ေခၚတယ္ ။။  က်န္တဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ အေဒါသ ဟာ ေမတၱာ မဟုတ္ဘူး ။။ 
ဒီလိုပါပဲ အေမာဟ - ကလဲ  အမွန္သေဘာကို သိေနစဥ္မွာ ျဖစ္တယ္ ။ ပညာ - ဥာဏ္  လို႔ေခၚတယ္ ။ အႏု အရင့္ ေတာ့ ကြာသေပါ့ ။ သိႏိုင္တဲ့ အစြမ္း ကြာျခားတာကို ေျပာပါတယ္ ။။  ဝိပါက္ ႏွင့္ ၾကိယာ က ေတာ့ ဘုရားမို႕သာ ပညာေတာ္ ၾကီးရင့္လို႔ သိေတာ္မူႏိုင္ခဲ့တာ ။ သူလို ကိုယ္လို အတြက္ကေတာ့ ေျပာဖို႕ေတာင္ မရိွပါဘူး ။ ဘုရားတရားကို သင္ယူ နားလည္ျပီး မွန္းဆသိ သိႏိုင္ရံုမွ် သာ ပါပဲ ။။
ဟိတ္ ၆ - ပါး တရားေတြဟာ သူတို႔ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ စိတ္ေတြႏွင့္ တကြ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္တရားကို ပါ ေဟတုပစၥယ သတိၱ ႏွင့္ ေက်းဇူးျပဳပါတယ္။ ( ျမင္သာေအာင္ ေျပာျပရရင္ ေဒါသျဖစ္ေနစဥ္မွာ မ်က္ႏွာေတြ နီရဲေနတာ အသံေတြေဖါက္ျပန္ေနတာ ခႏၶာကိုယ္တုန္လွဳပ္ေနတာ -ေတြဟာ ေဒါသ - စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ရဲ့ အမူအယာေတြပါပဲ ။။  က်န္တဲ့ ေလာဘ စိတ္စသည္ ျဖစ္ေနစဥ္မွာလဲ ေတြးသာ ၾကည့္လိုက္ပါေတာ့ေနာ္ - သိေလာက္ပါျပီ ။ )
ဒီေလာက္ဆိုရင္  ေဟတုပစၥေယာ အရ  ေဟတု သတိၱ ႏွင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ပံု အက်ဥ္းအားျဖင့္ သိေလာက္ ပါျပီ လို႔ ယူဆပါတယ္ ။။  ရွင္းရွင္း လင္းလင္း မွန္းဆ သိျမင္ႏိုင္ ၾကပါေစ ---

No comments:

Post a Comment