ပ ႒ာန္း အ ေၾကာင္း အ က်ဥ္း
ပ႒ာန္းအေၾကာင္း
အက်ဥ္းအားျဖင့္ ေျပာခ်င္ပါတယ္ ။ သိခ်င္တဲ့ သူေတြ အတြက္ေတာ့ အဆင္ေျပ မလား မသိဘူး ။ (
ေမးထားတဲ့ တပည့္လဲ တခါတည္း ေျဖျပီးသား ျဖစ္သြားတာေပါ့ ) ။
ပ႒ာန္း
၂၄ ပစၥည္းရိွတာ ကေတာ့ လူတိုင္းေလာက္သိျပီးသားပါ ။ အဓိပၸါယ္ သိဖို႔ ( အနက္
ျမန္မာျပန္ မဟုတ္ဘူး ) ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ခက္ပါတယ္ ။ ဘာသာျပန္ထားတာလဲ မေတြ႕ဖူးဘူး ။
အဲဒီထဲက
( ေဟတု ) ဆိုတာကို စရွင္းၾကည့္ရေအာင္ ။
။ ေဟတု = ဆိုတာ အေၾကာင္း ပဲ ။
ဘာနဲ႕ တူသလဲဆိုရင္ သစ္ပင္ရဲ့ ေရေသာက္ျမစ္- တဲ့ ။ ။ ေျပာခ်င္တာက ဆက္စပ္ေနတဲ့
အားရိွတဲ့ အေၾကာင္းေပါ့ ။
ေဟတု ကို ေ - ကို ိ - လုပ္ျပီး
တ -ဝမ္းပူ သတ္ ကါ ( ဟိတ္ ) လို႕ ေခၚထားတာ ။။ ဟိတ္-
၆ ပါး ( ၆ ခု ) ရိွတယ္ေပါ့ ။ ။ ၁/ ေလာဘ ၂/ ေဒါသ ၃/ ေမာဟ ( ဒါေတြက အကုသိုလ္ဆိုင္ရာေတြေပါ့ ) ၄/ အေလာဘ
၅/ အေဒါသ ၆/ အေမာဟ ( ဒါေတြက
ကုသိုလ္ ႏွင့္ အဗ်ာကတ ဆိုင္ရာေတြေပါ့ ) ။ ေလာဘ- ဆိုတာက လိုခ်င္တာ + တပ္မက္တာ (
ကုသိုလ္ဆိုင္ရာ မွာ လိုခ်င္တာေတာ့ မပါဘူး ) ။
ေဒါသ - ဆိုတာက ဖ်က္ဆီးတတ္တာ + ျပစ္မွားတတ္တာ( ဆိုးသြမ္းတတ္တာေပါ့
) ။ { ကရုဏာ ေဒါသ ဆိုတာလဲ ရိွေသးတယ္ - ကရုဏာ-က သနားတတ္တာ ။ သနားလြန္းလို႕
ဒုကၡေရာက္ေနတဲ့ သတၱဝါအေပၚက ဒုကၡကို ဖယ္ရွားေပးခ်င္တာ ။ မတတ္ႏိုင္ေတာ့ ေဒါသ(
အေသးေရာ အၾကီးေရာ) ျဖစ္လာတာကို ေခၚတာေပါ့ ။ သနားျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္လာတဲ့ (
သနားျခင္းအေၾကာင္းရိွတဲ့ ) ေဒါသေပါ့ ။ ကရုဏာ ႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာ္လဲ ေဒါသပါပဲ
။ဒါ့ေၾကာင့္ မေကါင္းပါဘူး ။ } ေမာဟ
- ဆိုတာက ေတြေဝတာ + မသိတာ ( မိုက္မွားတာ
လို႕လဲ ေျပာၾကပါတယ္ ။)
သူတို႕က
ေစတသိက္( ေစတသိက ) ေတြေပါ့ ။
စိတ္ႏွင့္ယွဥ္ျပီး စိတ္ကို ခ်ယ္လွယ္တတ္တဲ့သေဘာ ရိွပါတယ္ ။ ။ စိတ္ဆိုတာက -
အာရံုကိုသိတတ္တဲ့ သေဘာသက္သက္ - ပဲ ။ ( အျဖဴထည္ သက္သက္ ဆိုပါေတာ့) ။။[[ ဒါ့ေၾကာင့္
အေရာင္အဆင္းမရိွတဲ့ ေရထဲမွာ အေရာင္ရိွတဲ့ တစံုတခု ထဲ့ လိုက္ရင္ ေရက
အေရာင္ရိွသြားျပီး ဘယ္အေရာင္လို႔ ေခၚေဝၚ သတ္မွတ္ၾကရသလိုပါပဲ]] - အာရံုကို
သိတတ္ကါမွ် ျဖစ္တဲ့ စိတ္ကိုလဲ [ ေဒါသ ႏွင့္ ယွဥ္ေတာ့ = ေဒါသစိတ္ ; ေလာဘ ႏွင့္
ယွဥ္ေတာ့ = ေလာဘစိတ္ ; ေမာဟႏွင့္ယွဥ္ေတာ့ ေမာဟစိတ္ ] လို႕ ေခၚရပါတယ္ ။။ သူတို႕က အကုသိုလ္ ျဖစ္ေစ တတ္တဲ့ အေၾကာင္းေတြ
ျဖစ္လို႕ ( အကုသိုလ္ ဟိတ္မ်ား ) လို႕ ေခၚပါတယ္ ။
ဒီေနရာမွာ
ၾကားျဖတ္ျပီး ကုသိုလ္ အဗ်ာကတ ဟိတ္ေတြအေၾကာင္း မေျပာမီ ကုသိုလ္+ အကုသိုလ္+ အဗ်ာကတ -
ဆိုတဲ့ အမည္ေတြကို အရင္သိထားသင့္ပါေသးတယ္ ။။
ကုသိုလ္
- ဆိုတာက အျပစ္မရိွ ေကါင္းက်ိဳးကို
ေပးတတ္တဲ့ သေဘာတရား ။။ ။။ အကုသိုလ္ - ဆို တာက အျပစ္နဲ႕တကြ ( အျပစ္ရိွျပီး ) မေကါင္းက်ိဳးကို
ေပးတတ္တဲ့ သေဘာတရား ။။ ။။ သူတို႕ကေတာ့
ရွင္းပါတယ္ ။။ ။။ အဗ်ာကတ - ဆိုတာၾကေတာ့ နဲနဲ သေဘာ ထားေပးရမယ္ ။ အဗ်ာကတ = မေဟာၾကားအပ္ - လို႕
ဆိုလိုတယ္ ။ ဘာကိုမေဟာၾကားသလဲဆိုရင္
ဘုရားက သူတို႕ကို ( ဒီတရားသေဘာေတြကို ) ကုသိုလ္+ အကုသိုလ္- လို႕
အမည္တပ္ျပီး မေဟာၾကားခဲ့ဘူး ။ သေဘာကေတာ့
ကုသိုလ္ ( ေကါင္းက်ိဳးေပးတတ္တဲ့ တရား ) အကုသိုလ္ ( မေကါင္းက်ိဳးေပးတတ္ တဲ့ တရား )
လို႕ မေဟာခဲ့ဘူး ။။ ။ ။တျခား
ဝိပါက= ဝိပါက္ + ၾကိယာ ( =ကိရိယာ ) အေနနဲ႕သာ ေဟာထားခဲ့တယ္ေပါ့ ။။
အဲဒီမွာ
ဝိပါက
= ဝိပါက္ ဆိုတာက အက်ိဳး -
လို႕ေခၚတယ္ ။ ေကါင္းက်ိဳး + မေကါင္းက်ိဳး - ေပါ့ ။။ ကိရိယာ=ၾကိယာ - ဆိုတာက ျပဳျခင္း - ျပဳကာမွ် - ျပဳကာမတၱ --
လို႕ ေခၚတာေပါ့ ။။( အေၾကာင္း လဲ မဟုတ္+ အက်ိဳးလဲ မဟုတ္ ဘူး ။။ ။။ ေသခ်ာသေဘာေပါက္ခဲ့မွ ေနာက္ေနာက္
သေဘာေတြကို သေဘာေပါက္ႏိုင္မွာမို႕
ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာထားလိုက္ပါေနာ္ ။
ဒီ ဝိပါက္ +
ၾကိယာ တို႕ကို အဗ်ာကတ - လို႕ေခၚတာပါပဲ ။။
စာသင္သားေတြအတြက္
ပ႒ာန္းသင္ေပးရာမွာေတာ့ -- ကုသိုလ္ကို =
ကု ။
အကုသို္လ္ကို = အကု ။ ဝိပါက - ကို = ဗ်ာ + ၾကိယာကို - ဗ်ာ -- လို႕ အတိုေကါက္ ေခၚျပီး သံုးတာေပါ့ ။။
၄/
အေလာဘ ၅/ အေဒါသ ၆/ အေမာဟ - ဆိုျပီး ကုသိုလ္ + အဗ်ာကတ ဟိတ္ - ၃ပါး လဲ
ရိွေသးတယ္ ။ သူတို႔ကေတာ့ ကုသိုလ္ႏွင့္ အဗ်ာကတ စိတ္ေတြမွာသာ ယွဥ္တယ္ =ျဖစ္တယ္ေပါ့
။
အေလာဘ - ဆိုတာက ေလာဘရဲ့
ဆန္႔က်င္ဘက္ ၊ အေဒါသ - က ေဒါသရဲ့ ဆန္႔က်င္ဘက္ ၊ အေမာဟ - ကေတာ့ ေမာဟရဲ့
ဆန္႔က်င္ဘက္ေပါ့ ။ ။ ေလာဘက
လိုခ်င္တပ္မက္တယ္ <> အေလာဘ - က မလိုခ်င္ မတပ္မက္ဘူး ။။ အေဒါသ - က
မဖ်က္ဆီးတတ္ - မျပစ္မွားတတ္ဘူး ။။ အေမာဟ - က မေတြေဝ မမိုက္မွား သိျမင္တတ္တယ္ေပါ့
။။
အေလာဘက
ေပးကမ္း စြန္႔လႊတ္ ေကါင္းမွဳ ျပဳလုပ္ရာမွာ ျဖစ္တတ္တယ္ ။ ။ အေဒါသ - ကေတာ့
ေဒါသကင္းစင္တဲ့
အခါ ေမတၱာစိတ္ ျဖစ္ေနတဲ့အခါ ေတြမွာ ျဖစ္တတ္တယ္ ။။
အေမာဟ - ကေတာ့ ေမာဟရဲ့ ဆန္႔က်င္ဘက္ ပညာ ျဖစ္တဲ့ အခါမွာျဖစ္ေလ့ရိွတယ္ ။။
ဒီေလာက္
တိုတိုက်ဥ္းက်ဥ္းေလာက္ ဆိုရင္ ေရွ႕ဆက္သြားလို႔ ရေလာက္ျပီထင္ပါတယ္ ။။ ပ႒ာန္းကလဲ က်ယ္က်ယ္ + အဘိဓမၼာကလဲ ခပ္ခက္ခက္
ဆိုေတာ့ သိပ္က်ယ္သြားရင္ လည္ထြက္ သြားလိမၼယ္ ။
{ အေဒါသ
- ဆိုတာ ေမတၱာ ေခၚတဲ့ အေဒါသ ႏွင့္ ေမတၱာ မဟုတ္တဲ့ အေဒါသ ဆိုျပီး ႏွစ္မ်ိဳး
ရိွတယ္လို႔ေတာ့ သတိျပဳေပးခဲ့ပါေနာ္ }
ေဟတုပစၥေယာ
= ေဟတု + ပစၥယ - ေပါ့ ။ ေဟတုက အေၾကာင္း ၊ ပစၥယ - က ေက်းဇူးျပဳတာ = ေထာက္ပံ့တာ
။ ။ ေပါင္းလိုက္ေတာ့ အေၾကာင္းအားျဖင့္
ေက်းဇူးျပဳတယ္ ေထာက္ပံ့တယ္ေပါ့ ။။ ဘယ္လိုေက်းဇူးျပဳသလဲလို႔ဆိုေတာ့ -- သာမန္ အျဖဴထည္ျဖစ္တဲ့ အာရံုကို
သိကါမွ်သာျဖစ္တဲ့ စိတ္ကို အကုသိုလ္တရားေတြကို အာရံုျပဳေအာင္ ေထာက္ပံ့တယ္ေပါ့ ။
သူတို႔ႏွင့္ ယွဥ္မိ ေပါင္းမိတဲ့စိတ္က အကုသိုလ္အာရံုကို အာရံုျပဳျပီး
အကုသိုလ္စိတ္ျဖစ္သြားတယ္။။
ယွဥ္ပံုကေတာ့
-- ေလာဘ - သည္ ေလာဘစိတ္ေတြ (
လိုခ်င္တပ္မက္တဲ့စိတ္ေတြ ) မွာသာ ယွဥ္တယ္ ။
ေဒါသ - သည္ ေဒါသ စိတ္ေတြ ( ဖ်က္ဆီး
ျပစ္မွားတတ္တဲ့ စိတ္ေတြ ) မွာသာ ယွဥ္ ပါတယ္ ။
ေမာဟ - ကေတာ့ ေလာဘ ေရာ ေဒါသ ႏွင့္ပါ ယွဥ္တယ္ ။ ေလာဘ ေဒါသ မပါပဲ သူ႕
သက္သက္လဲ စိတ္ႏွင့္ ယွဥ္တယ္ ။။ သူတို႔ (
ေလာဘ + ေဒါသ + ေမာဟ ) သည္ အကုသိုလ္ စိတ္
ေတြမွာသာ ယွဥ္တယ္။ ။ ဒီေတာ့ လြယ္လြယ္
ေျပာရရင္ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ - ျဖစ္ေနရင္ အကုသိုလ္ေတြ ျဖစ္ေနတယ္လို႔ သိေပါ့ ။။
အကုသိုလ္စိတ္
ျဖစ္ေနတာ ေတြ႕ရရင္ ဒီ အကုသိုလ္ ဟိတ္ ၃ပါးက အကုသိုလ္စိတ္ ေတြကို ေဟတု =
အေၾကာင္းအားျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳေနတယ္ ေထာက္ပ႔ံေနတယ္လို႔ သိေပါ့ ။ ေလာဘ စိတ္ျဖစ္ေနရင္
= ေလာဘ ႏွင့္ ေမာဟ ။။ ေဒါသစိတ္ျဖစ္ေနရင္
= ေဒါသ ႏွင့္ ေမာဟ ။။ ေမာဟ စိတ္ ျဖစ္ေနရင္
= ေမာဟ ။။ ဒီဟိတ္တရားေတြက ေဟတုပစၥယ ႏွင့္
ေက်းဇူးျပဳေနၾကတယ္ေပါ့ ။ (( ေက်းဇူးျပဳတယ္ ဆိုေသာ္လဲ ေထာက္ပံ့ေပးတာကိုသာေျပာခ်င္တာ
။ ေကါင္းက်ိဳးေပးတာ ကို ေျပာလိုတာမဟုတ္ဘူး ))
ထို႔အတူပါပဲ
မလိုခ်င္ျခင္း = အေလာဘ ၊ မျပစ္မွား မဖ်က္ဆီးလိုျခင္း = အေဒါသ ၊ မေတြေဝ မမွား
ယြင္းပဲ
အမွန္သေဘာအတိုင္း သိေနရင္ = အေမာဟ -- တို႔ျဖစ္ေနတယ္ ။ ဒါဆိုရင္ ကုသိုလ္စိတ္ ေတြ
(( အဗ်ာကတျဖစ္တဲ့
ဝိပါက္ ၾကိယာ စိတ္ေတြက ျဖစ္မွန္းသိဖို႔ ခက္ခဲလို႔ပါ ။ )) ျဖစ္ေနတယ္ လို႔
သိလိုက္ေပါ့ေနာ္ ။
ဥပုသ္
သီလ ေဆာက္တည္ေနတယ္ ။ ဘုရား တရားအာရံုျပဳေနတယ္ ။ ေကါင္းတဲ့ အလုပ္ေတြ( လူမွဳ
ေရးလဲပါတယ္။ ) လုပ္ေနတယ္ဆိုရင္ အေလာဘ + အေဒါသ ဟိတ္ေတြက ကုသိုလ္စိတ္ေတြကို
ေက်းဇူးျပဳေနတယ္ေပါ့ ။ အေဒါသမွာလဲ သတၱဝါေတြကို အာရံုျပဳျပီး က်န္းမာ ခ်မ္းသာၾကပါေစ
- စသည္ျဖင့္ (( သတၱဝါေတြရဲ့ အကိ်ဳးစီးပြါးကို လိုလားျပီး )) ျဖစ္တဲ့ စိတ္ကိုေတာ့ ေမတၱာစိတ္
လို႔ေခၚတယ္ ။။ က်န္တဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့
အေဒါသ ဟာ ေမတၱာ မဟုတ္ဘူး ။။
ဒီလိုပါပဲ
အေမာဟ - ကလဲ အမွန္သေဘာကို သိေနစဥ္မွာ
ျဖစ္တယ္ ။ ပညာ - ဥာဏ္ လို႔ေခၚတယ္ ။ အႏု
အရင့္ ေတာ့ ကြာသေပါ့ ။ သိႏိုင္တဲ့ အစြမ္း ကြာျခားတာကို ေျပာပါတယ္ ။။ ဝိပါက္ ႏွင့္ ၾကိယာ က ေတာ့ ဘုရားမို႕သာ ပညာေတာ္
ၾကီးရင့္လို႔ သိေတာ္မူႏိုင္ခဲ့တာ ။ သူလို ကိုယ္လို အတြက္ကေတာ့ ေျပာဖို႕ေတာင္
မရိွပါဘူး ။ ဘုရားတရားကို သင္ယူ နားလည္ျပီး မွန္းဆသိ သိႏိုင္ရံုမွ် သာ ပါပဲ ။။
ဟိတ္
၆ - ပါး တရားေတြဟာ သူတို႔ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ စိတ္ေတြႏွင့္ တကြ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့
ရုပ္တရားကို ပါ ေဟတုပစၥယ သတိၱ ႏွင့္ ေက်းဇူးျပဳပါတယ္။ ( ျမင္သာေအာင္ ေျပာျပရရင္
ေဒါသျဖစ္ေနစဥ္မွာ မ်က္ႏွာေတြ နီရဲေနတာ အသံေတြေဖါက္ျပန္ေနတာ ခႏၶာကိုယ္တုန္လွဳပ္ေနတာ
-ေတြဟာ ေဒါသ - စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ရဲ့ အမူအယာေတြပါပဲ ။။ က်န္တဲ့ ေလာဘ စိတ္စသည္ ျဖစ္ေနစဥ္မွာလဲ ေတြးသာ
ၾကည့္လိုက္ပါေတာ့ေနာ္ - သိေလာက္ပါျပီ ။ )
ဒီေလာက္ဆိုရင္ ေဟတုပစၥေယာ အရ
ေဟတု သတိၱ ႏွင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ပံု အက်ဥ္းအားျဖင့္ သိေလာက္ ပါျပီ လို႔
ယူဆပါတယ္ ။။ ရွင္းရွင္း လင္းလင္း မွန္းဆ
သိျမင္ႏိုင္ ၾကပါေစ ---
No comments:
Post a Comment