Sunday, February 14, 2016

HaeTu Pissaya in PaHturn



ပ ႒ာန္း အ ေၾကာင္း အ က်ဥ္း
ပ႒ာန္းအေၾကာင္း အက်ဥ္းအားျဖင့္ ေျပာခ်င္ပါတယ္ ။ သိခ်င္တဲ့ သူေတြ အတြက္ေတာ့ အဆင္ေျပ
မလား မသိဘူး ။ ( ေမးထားတဲ့ တပည့္လဲ တခါတည္း ေျဖျပီးသား ျဖစ္သြားတာေပါ့ ) ။
ပ႒ာန္း ၂၄ ပစၥည္းရိွတာ ကေတာ့ လူတိုင္းေလာက္သိျပီးသားပါ ။ အဓိပၸါယ္ သိဖို ႔ (  အနက္ ျမန္မာျပန္
မဟုတ္ဘူး ) ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ခက္ပါတယ္ ။ ဘာသာျပန္ထားတာလဲ မေတြ႕ဖူးဘူး ။
အဲဒီထဲက ( ေဟတု ) ဆိုတာကို စရွင္းၾကည့္ရေအာင္ ။ ။ ေဟတု = ဆိုတာ အေၾကာင္း ပဲ ။
ဘာနဲ႕ တူသလဲဆိုရင္ သစ္ပင္ရဲ့ ေရေသာက္ျမစ္ - တဲ့ ။ ။ ေျပာခ်င္တာက ဆက္စပ္ေနတဲ့ အားရိွတဲ့
အေၾကာင္းေပါ့ ။
ေဟတု  ကို ေ - ကို   ိ - လုပ္ျပီး တ -ဝမ္းပူ သတ္ ကါ ( ဟိတ္ ) လို ႕ ေခၚထားတာ ။။ ဟိတ္ - ၆ ပါး
( ၆ ခု ) ရိွတယ္ေပါ့ ။ ။  ၁/ ေလာဘ ၂/ ေဒါသ ၃/ ေမာဟ ( ဒါေတြက အကုသိုလ္ဆိုင္ရာေတြေပါ့ )
၄/ အေလာဘ  ၅/ အေဒါသ  ၆/ အေမာဟ ( ဒါေတြ က ကုသိုလ္ ႏွင့္ အဗ်ာကတ ဆိုင္ရာေတြေပါ့ ) ။
ေလာဘ- ဆိုတာက လိုခ်င္တာ + တပ္မက္တာ ( ကုသိုလ္ဆိုင္ရာ မွာ လိုခ်င္တာေတာ့ မပါဘူး ) ။
ေဒါသ  - ဆိုတာက ဖ်က္ဆီးတတ္တာ + ျပစ္မွားတတ္တာ( ဆိုးသြမ္းတတ္တာေပါ့ ) ။  { ကရုဏာ
ေဒါသ ဆိုတာလဲ ရိွေသးတယ္ - ကရုဏာ-က သနားတတ္တာ ။ သနားလြန္းလို ႕ ဒုကၡေရာက္ေနတဲ့
သတၱဝါအေပၚက ဒုကၡကို ဖယ္ရွားေပးခ်င္တာ ။ မတတ္ႏိုင္ေတာ့ ေဒါသ( အေသးေရာ အၾကီးေရာ)
ျဖစ္လာတာကို ေခၚတာေပါ့ ။ သနားျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္လာတဲ့ ( သနားျခင္းအေၾကာင္းရိွတဲ့ ) ေဒါသေပါ့
ကရုဏာ ႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာ္လဲ ေဒါသပါပဲ ။ဒါ့ေၾကာင့္ မေကါင္းပါဘူး ။ }
ေမာဟ - ဆိုတာက ေတြေဝတာ + မသိတာ ( မိုက္မွားတာ လို ႕လဲ ေျပာၾကပါတယ္ ။)
သူတို ႕က ေစတသိက္( ေစတသိက ) ေတြေပါ့ ။ စိတ္ႏွင့္ယွဥ္ျပီး စိတ္ကို ခ်ယ္လွယ္တတ္တဲ့သေဘာ
ရိွပါတယ္ ။ ။ စိတ္ဆိုတာက - အာရံုကိုသိ တတ္တဲ့ သေဘာသက္သက္ - ပဲ ။ ( အျဖဴထည္
သက္သက္ ဆိုပါေတာ့) ။။[[  ဒါ့ေၾကာင့္ အေရာင္အဆင္းမရိွတဲ့ ေရထဲမွာ အေရာင္ရိွတဲ့ တစံုတခု ထဲ့
လိုက္ရင္ ေရက အေရာင္ရိွသြားျပီး ဘယ္အေရာင္လို ႔  ေခၚေဝၚ သတ္မွတ္ၾကရသလိုပါပဲ]] - အာရံုကို
သိတတ္ကါမွ် ျဖစ္တဲ့ စိတ္ကိုလဲ [ ေဒါသ ႏွင့္ ယွဥ္ေတာ့ = ေဒါသစိတ္ ; ေလာဘ ႏွင့္ ယွဥ္ေတာ့ =
ေလာဘစိတ္ ; ေမာဟႏွင့္ယွဥ္ေတာ့ ေမာဟစိတ္ ] လို ႕ ေခၚရပါတယ္ ။။ သူတို ႕က အကုသိုလ္ ျဖစ္ေစ တတ္တဲ့ အေၾကာင္းေတြ ျဖစ္လို ႕ ( အကုသိုလ္ ဟိတ္မ်ား ) လို ႕ ေခၚပါတယ္ ။
ဒီေနရာမွာ ၾကားျဖတ္ျပီး ကုသိုလ္ အဗ်ာကတ ဟိတ္ေတြအေၾကာင္း မေျပာမီ ကုသိုလ္+ အကုသိုလ္+
အဗ်ာကတ - ဆိုတဲ့ အမည္ေတြကို အရင္သိထားသင့္ပါေသးတယ္ ။။
       ကုသိုလ္ - ဆိုတာက အျပစ္မရိွ ေကါင္းက်ိဳးကို ေပးတတ္တဲ့ သေဘာတရား ။။ ။။ အကုသိုလ္ -  ဆို တာက အျပစ္နဲ႕တကြ ( အျပစ္ရိွျပီး ) မေကါင္းက်ိဳးကို ေပးတတ္တဲ့ သေဘာတရား ။။ ။။
သူတို ႕ကေတာ့ ရွင္းပါတယ္ ။။ ။။ အဗ်ာကတ - ဆိုတာၾကေတာ့ နဲနဲ သေဘာ  ထားေပးရမယ္ ။
အဗ်ာကတ = မေဟာၾကားအပ္ - လို ႕ ဆိုလိုတယ္ ။ ဘာကိုမေဟာၾကားသလဲဆိုရင္ ဘုရားက
သူတို ႕ကို ( ဒီတရားသေဘာေတြကို )    ကုသိုလ္+ အကုသိုလ္ - လို ႕ အမည္တပ္ျပီး မေဟာၾကားခဲ့ဘူး ။
            သေဘာကေတာ့ ကုသိုလ္ ( ေကါင္းက်ိဳးေပးတတ္တဲ့ တရား ) အကုသိုလ္ ( မေကါင္းက်ိဳး   ေပးတတ္ တဲ့ တရား ) လို ႕ မေဟာခဲ့ဘူး ။။ ။ ။တျခား ဝိပါက= ဝိပါက္ + ၾကိယာ ( =ကိရိယာ  ) အေနနဲ႕သာ ေဟာထားခဲ့တယ္ေပါ့ ။။
အဲဒီမွ     ဝိပါက = ဝိပါက္  ဆိုတာက အက်ိဳး - လို ႕ေခၚတယ္ ။ ေကါင္းက်ိဳး + မေကါင္းက်ိဳး - ေပါ့ ။။
ကိ ရိယာ=ၾကိယာ  - ဆိုတာက ျပဳျခင္း - ျပဳကာမွ်  - ျပဳကာမတၱ -- လို ႕ ေခၚတာေပါ့ ။။( အေၾကာင္း လဲ မဟုတ္+ အက်ိဳးလဲ မဟုတ္ ဘူး ။။ ။။ ေသခ်ာသေဘာေပါက္ခဲ့မွ ေနာက္ေနာက္ သေဘာေတြ ကို
သေဘာေပါက္ႏိုင္မွာမို ႕ ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာထားလိုက္ပါေနာ္ 
             ဒီ ဝိပါက္ + ၾကိယာ တို ႕ကို အဗ်ာကတ  --- လို ႕ေခၚတာပါပဲ ။။
စာသင္သားေတြအတြက္ ပ႒ာန္းသင္ေပးရာမွာေတာ့ --  ကုသိုလ္ကို = ကု ။ အကုသို္လ္ကို =
အကု ။ ဝိပါက - ကို = ဗ်ာ + ၾကိယာကို - ဗ်ာ --  လို ႕ အတိုေကါက္ ေခၚျပီး သံုးတာေပါ့ ။။
၄/ အေလာဘ  ၅/ အေဒါသ ၆/ အေမာဟ -  ဆိုျပီး ကုသိုလ္ + အဗ်ာကတ ဟိတ္ - ၃ပါး လဲ
ရိွေသးတယ္ ။ သူတို ႔ ကေတာ့ ကုသိုလ္ႏွင့္ အဗ်ာကတ စိတ္ေတြမွာသာ ယွဥ္တယ္ =ျဖစ္တယ္ေပါ့ ။
အေလာဘ - ဆိုတာက ေလာဘရဲ့ ဆန္ ႔ က်င္ဘက္ ၊ အေဒါသ - က ေဒါသရဲ့ ဆန္ ႔ က်င္ဘက္ ၊
အေမာဟ - ကေတာ့ ေမာဟရဲ့ ဆန္ ႔ က်င္ဘက္ေပါ့ ။ ။ ေလာဘက လိုခ်င္တပ္မက္တယ္ <>
အေလာဘ - က မလိုခ်င္ မတပ္မက္ဘူး ။။ အေဒါသ - က မဖ်က္ဆီးတတ္ - မျပစ္မွားတတ္ဘူး ။။
အေမာဟ - က မေတြေဝ မမိုက္မွား သိျမင္တတ္တယ္ေပါ့ ။။
အေလာဘက ေပးကမ္း စြန္ ႔ လႊတ္ ေကါင္းမွဳ ျပဳလုပ္ရာမွာ ျဖစ္တတ္တယ္ ။ ။ အေဒါသ - ကေတာ့  
ေဒါသကင္းစင္တဲ့ အခါ ေမတၱာစိတ္ ျဖစ္ေနတဲ့အခါ ေတြမွာ ျဖစ္တတ္တယ္ ။။ အေမာဟ - ကေတာ့
ေမာဟရဲ့ ဆန္ ႔ က်င္ဘက္ ပညာ ျဖစ္တဲ့ အခါမွာျဖစ္ေလ့ရိွတယ္ ။။ 
ဒီေလာက္ တိုတိုက်ဥ္းက်ဥ္းေလာက္ ဆိုရင္ ေရွ ႕ဆက္သြားလို ႔  ရေလာက္ျပီထင္ပါတယ္ ။။
ပ႒ာန္းကလဲ က်ယ္က်ယ္ + အဘိဓမၼာကလဲ   ခပ္ခက္ခက္   ဆိုေတာ့  သိပ္က်ယ္သြားရင္ လည္ထြက္  သြားလိမၼယ္  
{ အေဒါသ - ဆိုတာ ေမတၱာ ေခၚတဲ့ အေဒါသ ႏွင့္ ေမတၱာ မဟုတ္တဲ့ အေဒါသ ဆိုျပီး ႏွစ္မ်ိဳး
ရိွတယ္လို ႔ ေတာ့ သတိျပဳေပးခဲ့ပါေနာ္  }
ေဟတုပစၥေယာ = ေဟတု + ပစၥယ - ေပါ့ ။ ေဟတုက အေၾကာင္း ၊ ပစၥယ - က ေက်းဇူးျပဳတာ =
ေထာက္ပံ့တာ ။ ။ ေပါင္းလိုက္ေတာ့    အေၾကာင္းအားျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတယ္ ေထာက္ပံ့တယ္ေပါ့   ။။
ဘယ္လိုေက်းဇူးျပဳသလဲလို ႔ ဆိုေတာ့ --  သာမန္ အျဖဴထည္ျဖစ္တဲ့ ,  အာရံုကို သိကါမွ်သာျဖစ္တဲ့ , စိတ္ကို အကုသိုလ္တရားေတြကို အာရံုျပဳေအာင္ ေထာက္ပံ့တယ္ေပါ့ ။ သူတို ႔ ႏွင့္ ယွဥ္မိ ေပါင္းမိတဲ့စိတ္က အကုသိုလ္အာရံုကို အာရံုျပဳျပီး အကုသိုလ္စိတ္  ျဖစ္သြားတယ္။။
ယွဥ္ပံုကေတာ့  --  ေလာဘ - သည္ ေလာဘစိတ္ေတြ ( လိုခ်င္တပ္မက္တဲ့စိတ္ေတြ ) မွာသာ
ယွဥ္တယ္ ။ ေဒါသ - သည္   ေဒါသ စိတ္ေတြ ( ဖ်က္ဆီး ျပစ္မွားတတ္တဲ့ စိတ္ေတြ ) မွာသာ ယွဥ္
ပါတယ္ ။ ေမာဟ - ကေတာ့ ေလာဘ ေရာ ေဒါသ ႏွင့္ပါ ယွဥ္တယ္ ။ ေလာဘ ေဒါသ မပါပဲ သူ ႕
သက္သက္လဲ စိတ္ႏွင့္ ယွဥ္တယ္ ။။ သူတို ႔  ( ေလာဘ + ေဒါသ + ေမာဟ ) သည္ အကုသိုလ္ စိတ္
ေတြမွာသာ ယွဥ္တယ္။ ။ ဒီေတာ့ လြယ္လြယ္ ေျပာရရင္ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ - ျဖစ္ေနရင္
အကုသိုလ္ေတြ ျဖစ္ေနတယ္လို ႔  သိေပါ့ ။။
အကုသိုလ္စိတ္ ျဖစ္ေနတာ ေတြ႕ရရင္ ဒီ အကုသိုလ္ ဟိတ္ ၃ပါးက အကုသိုလ္စိတ္ ေတြကို ေဟတု =
အေၾကာင္းအားျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳေနတယ္ ေထာက္ပ႔ ံေနတယ္လို ႔  သိေပါ့ ။ ေလာဘ စိတ္ျဖစ္ေနရင္ =
ေလာဘ ႏွင့္ ေမာဟ ။။ ေဒါသစိတ္ျဖစ္ေနရင္ = ေဒါသ ႏွင့္ ေမာဟ ။။ ေမာဟ စိတ္ ျဖစ္ေနရင္ =   ေမာဟ ။။ ဒီဟိတ္တရားေတြက ေဟတုပစၥယ ႏွင့္ ေက်းဇူးျပဳေနၾကတယ္ေပါ့ ။                            (( ေက်းဇူးျပဳတယ္ဆိုေသာ္လဲ ေထာက္ပံ့ေပးတာကိုသာေျပာခ်င္ တာ ။ ေကါင္းက်ိဳးေပးတာ ကို ေျပာလိုတာ မဟုတ္ဘူး ))
ထို ႔ အတူပါပဲ မလိုခ်င္ျခင္း = အေလာဘ ၊ မျပစ္မွား မဖ်က္ဆီးလိုျခင္း = အေဒါသ ၊ မေတြ ေဝ မမွား
ယြင္းပဲ အမွန္သေဘာအတိုင္း သိေနရင္ = အေမာဟ  -- တို ႔ ျဖစ္ေနတယ္ ။ ဒါဆိုရင္ ကုသိုလ္စိတ္
ေတြ (( အဗ်ာကတျဖစ္တဲ့ ဝိပါက္ ၾကိယာ စိ တ္ေတြက ျဖစ္မွန္းသိဖို ႔  ခက္ခဲလို ႔ပ ါ ။ )) ျဖစ္ေနတယ္ လို ႔ သိလိုက္ေပါ့ေနာ္ ။
ဥပုသ္ သီလ ေဆာက္တည္ေနတယ္ ။ ဘုရား တရားအာရံုျပဳေနတယ္ ။ ေကါင္းတဲ့ အလုပ္ေတြ ( လူမွဳ
ေရးလဲပါတယ္။ ) လုပ္ေနတယ္ဆိုရင္ အေလာဘ + အေဒါသ ဟိတ္ေတြက ကုသိုလ္စိတ္ေတြကို
ေက်းဇူးျပဳေနတယ္ေပါ့ ။ အေဒါသမွာလဲ သတၱဝါေတြ ကို အာရံုျပဳျပီး က်န္းမာ ခ်မ္းသာၾကပါေစ -စသည္ျဖင့္ (( သတၱဝါေတြရဲ့ အကိ်ဳးစီးပြါးကို လိုလားျပီး )) ျဖစ္တဲ့ စိတ္ကိုေတာ့ ေမတၱာစိတ္
လို ႔ ေခၚတယ္ ။။ က်န္တဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ အေဒါသ ဟာ ေမတၱာ မဟုတ္ဘူး ။။
ဒီလိုပါပဲ အေမာဟ - ကလဲ အမွန္သေဘာကို သိေနစဥ္မွာ ျဖစ္တယ္ ။ ပညာ - ဥာဏ္ လို ႔ ေခၚတယ္ ။
အႏု အရင့္ ေတာ့ ကြာသေပါ့ ။ သိႏိုင္တဲ့ အစြ မ္း ကြာျခားတာကို ေျပာပါတယ္ ။။ ဝိပါက္ ႏွင့္ ၾကိယာ
က ေတာ့ ဘု ရားမို ႕သာ ပညာေတာ္ ၾကီးရင့္လို ႔  သိေတာ္မူႏိုင္ခဲ့တာ ။ သူလို ကိုယ္လို အတြက္ က
ေျပာဖို ႕ေတာင္ မရိွပါဘူး ။ ဘုရားတရားကို သင္ယူ နားလည္ျပီး မွန္းဆသိ သိႏိုင္ရံုမွ် သာ ပါပဲ ။။
ဟိတ္ ၆ - ပါး တရားေတြဟာ သူတို ႔ ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ စိတ္ေတြႏွင့္ တကြ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္တရားကို
ပါ  ေဟတုပစၥယ သတိၱ ႏွင့္ ေက်းဇူးျပဳပါတယ္။ ( ျမင္သာေအာင္ ေျပာျပရရင္ ေဒါသျဖစ္ေနစဥ္မွာ
မ်က္ႏွာေတြ နီရဲ ေနတာ အသံေတြေဖါက္ျပန္ေနတာ ခႏၶာကိုယ္တုန္လွဳပ္ေနတာ -ေတြဟာ ေဒါသ -စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ရဲ့ အမူအယာေတြပါပဲ ။။ က်န္တဲ့ ေလာဘ စိတ္စသည္ ျဖစ္ေနစဥ္မွာလဲ
ေတြးသာ ၾကည့္ လိုက္ပါေတာ့ေနာ္ - သိေလာက္ပါျပီ ။ )
          {{  ဟိတ္ တမ်ိဳးမိ်ဳး ( ကု / အကု / ဗ်ာ - တို႕ထဲက တမ်ိဳးမ်ိဳး ) ထဲက  ဟိတ္ ၁ ခု ႏွင့္ ယွဥ္ရင္  ဧကဟိတ္ စိတ္ ။  ဟိတ္ ၂ ခု ႏွင့္ယွဥ္ရင္ ဒိြဟိတ္စိတ္    ဟိတ္ ၃ ခု ႏွင့္ ယွဥ္ရင္ တိဟိ္္တ္စိတ္ -- လို႔ ဟိတ္ႏွင့္ သတ္မွတ္ျပီး ေခၚတာ လဲ ရိွပါေသးတယ္ ။။  }}
ဒီေလာက္ဆိုရင္ ေဟတုပစၥေယာ အရ ေဟတု သတိၱ ႏွင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ပံု အက်ဥ္းအားျဖင့္
သိေလာက္ ပါျပီ လို ႔  ယူဆပါတယ္ ။။ 

No comments:

Post a Comment